טיפים לשיפוץ ירוק

מאמר זה יסקור את הדרכים לתכנון שיפוץ מיטבי של הבית. נסקור מספר נקודות בסיסיות, ששימת דגש עליהן יכול לשדרג בצורה ניכרת את הבית ולתרום לאיכות החיים בין כתליו, לשיפור הבריאות של דייריו ולצמצום עלויות התפעול השוטפות

 

כיצד לתכנן שיפוץ מיטבי של הבית? תכנון מוקדם ומיטבי של תהליך השיפוץ ושימת דגש על מספר נקודות בסיסיות, יכול לשדרג בצורה ניכרת את הבית ולתרום לאיכות החיים בין כתליו, לשיפור הבריאות של דייריו ולצמצום עלויות התפעול השוטפות

החלטתם לשפץ את הבית. בד"כ כלל כשמחליטים על שיפוץ הבית אנחנו חושבים על אסתטיקה, על ניצול טוב של החללים, על יצירת האווירה המיוחדת שמותאמת לאופי שלנו. בשלב הבא מתחילים לחשוב גם על עניין התקציב ולהחליט אם לשכור את שירותיו של אדריכל או מעצב פנים. בסופו של התהליך נבחר קבלן שיפוצים, ואנו פונים לקנות את הפריטים המתאימים לבית החדש.
מעבר לכל הדברים החשובים האלה, רובנו נוטים לשכוח ששיפוץ הבית מספק גם הזדמנות נפלאה לצמצום הוצאות החשמל והמים בבית, לשיפור איכות החיים, ליצירת סביבה בריאה וכמובן גם להעלאת ערך הבית או הדירה.
הידעתם? מחקרים ברחבי העולם קובעים כי בנייני מגורים אחראיים לבזבוז עצום של אנרגיה ומשאבים המוערכים בסדר גודל של 30% עד 40% בממוצע עולמי. סביר להניח שגם הבית שלכם שותף לחגיגת הבזבוז הזאת, אך זו אינה גזירת גורל. במאמר זה נסקור כיצד כדאי לגשת לתכנון השיפוץ בדגש על הפיכת הבית לבית ירוק וצמצום ההוצאות על חשמל ומים. בכל נושא נציג את הבעיה הקיימת, נבחן את הדרכים לביצוע הבדיקה המקדימה, ולבסוף נציע מגוון פתרונות. בסוף המאמר, נציג את מודל ה"השבחה הירוקה" בהם נוקטת חברת אקו סיטי בפרויקטים שלה.

רמת בידוד המבנה או במילים אחרות, כמה כסף אנחנו מבזבזים על חשבון החשמל

הבעיה:
בית לא מבודד תרמית גורם להוצאות גבוהות במיזוג וחימום הבית.

בדיקה מקדימה:
לפני ביצוע השיפוץ יש לערוך בדיקה לאיתור נקודות החוזק והחולשה של הבית בהתייחס לבידוד התרמי שלו. היכן הם "גשרי הקור" של הבית, אותן נקודות תורפה בהן יש מעבר של טמפרטורה בין הפנים לסביבת החוץ. בדיקות אלו ינתחו בדרך כלל את המרכיבים הבאים.
מעטפת הבית. האם קירות וגג הבית מבודדים אותו מפני חום וקור? באיזו מידה אתם מסוגלים לחוש בנוח בבית ללא הפעלת קירור בקיץ או חימום בחורף?
חלונות. רוב איבוד האנרגיה מהבית, נעשה דרך החלונות. בדיקת רמת בידוד החלונות ומידת האיטום שלהם, יכולה לתרום רבות לשיפור הבידוד של מעטפת הבית.
צריכת חשמל. מדידת צריכת החשמל בבית ובחינה מהם מקורות צריכת החשמל הגבוהים ביותר תאפשר לדעת אילו מרכיבים בבית יש לשפר וכמה כדאי להשקיע בשיפוץ. לדוגמא, אם מירב החשמל הולך על הפעלת המיזוג והחימום, ייתכן וכדאי להשקיע בהחלפת החלונות בבית ו/או שיפור הבידוד בקיר או בגג על מנת לחסוך בהוצאות אלו.

מפת חום

בידוד תרמי

הפתרון: דרכים להגברת היעילות האנרגטית של הבית ושיפור מידת בידודו.
חיפוי חזיתות הבית במשטחים בעלי כושר בידוד גבוה, יכול להעלות במידה רבה את כושר הבידוד של המבנה. לחילופין, במקרים בהם לא מתאפשר הוספת חיפוי נוסף, ניתן להשתמש בטיח תרמי המגביר אף הוא את מידת הבידוד של הקיר הקיים.
החלפת חלונות. חלונות הם נקודות החולשה של הבית מבחינת הבידוד התרמי שלו. החלפת החלונות יכולה להיות הוצאה גבוהה, אך שיפור הבידוד יכול לאורך השנים לחסוך כסף רב בהוצאות החשמל.

הערה כללית – בזמן שעבודות השיפוץ מתבצעות, יש לדאוג לביטוח דירה בשיפוץ כדי לגדר את הסיכונים מתקלות בלתי צפויות.
התמודדות עם מפגע אסטטי ובריאותי

הבעיה: לחות מוגברת פוגעת במבנה ומהווה כר להתפתחות מזהמים שונים הפוגעים בבריאות דיירי הבית.

בדיקה מקדימה:
לפני השיפוץ מומלץ לבדוק האם ישנם פתחים או סדקים בבית דרכם חודרת לחות ורטיבות. בדירות קרקע או באזורי מרתפים יש לשים לב לחדירת לחות מהאדמה. בדירות בקומות אחרונות צריך לבדוק במיוחד הצטברות רטיבות בתקופת החורף בשל נזילות מהגג. כמו כן יש לבחון את האזורים הפחות מאווררים בבית כגון חדרי רחצה ולבחון פתרונות לאוורורם.

רטיבות

לחות

הפתרון:
איטום הגג או הרצפה באזורים בהם מצטברת לחות או רטיבות. שיטות נוספות לאיטום גגות
התקנת ונטה בחדרי רחצה לא מאווררים בהם מצטברת לחות. למניעת הצטברות עובש וחיידקים.
התקנת ונטה ושרוול אור. חדרי רחצה לא מאווררים, מתאפיינים בד"כ גם במחסור באור טבעי. ניתן להתקין ונטה הממוקמת בתוך שרוול אור. מתקן זה מאפשר החדרת אור טבעי ואוורור החדר גם יחד.
צביעת הקירות בצבע דוחה עובש. חברות רבות בשוק מציעות צבעים המכילים רעלנים נגד עובש. צביעת קירות חדר האמבטיה בצבעים אלו יכול לסייע במניעת הצטברות עובש על קירות החדר.

שיפור תחושת הנוחות בבית במצבי אקלים משתנים

הבעיה: הבית בו אנו גרים מתמודד עם מצבי אקלים שונים המשפיעים על נוחות הדיירים בו. בקיץ, השמש הקופחת על החלונות גורמת לתחושת חום מעיקה בבית ודורשת מאיתנו לסגור את התריסים. כך אנו מגבירים את הוצאות החשמל באמצעות הדלקת המזגן והאורות, כאשר קיים אור טבעי מבחוץ. בחורף לעומת זאת, אנו משקיעים אנרגיה רבה בחימום הבית, שיכול ליהנות מחום השמש החורפית.

בדיקה מקדימה:

בשיפוץ בית קיים יש לבחון את מיקום החלונות ביחס למיקום השמש בעונות השונות ובשעות השונות של היממה. בדיקה הנעשית על ידי האדריכל, יכולה לבדוק את מיקום החלונות ביחס לשמש בשעות השונות של היום. האם כיוון השמש בבוקר (במזרח) או אחה"צ (במערב) מאלצת אותנו לסגור את התריסים או הוילון, כך שעל אף האור הטבעי בחוץ אנו נאלצים להדליק את האורות? האם מכיוון דרום הבית סופג חום רב בשל פגיעת שמש ישירה במהלך כל היום?

חלונות

אור שמש

הפתרון:
התקנת סוכך/פרגולה. מכיוון שמדובר בבית קיים, בו לא נשנה את מיקום החלונות בבית, ניתן להשתמש באמצעים פשוטים וזולים יותר. בקיץ, כאשר השמש ממוקמת גבוה בשמיים, חלון הפונה לדרום מקבל קרינת חום חזקה המחממת את חלל הבית. התקנת סוכך מעל לחלון, תמנע את הגעת קרינת השמש לחדר, אך תאפשר מעבר אור טבעי לחלל הבית. בחורף, השמש ממוקמת נמוך יותר באופק, כך שהסוכך לא ימנע את הגעת הקרינה לחלל הבית ובכך תסייע בחימום טבעי שלו.
הצללה טבעית. שתילת עצים נשירים בחורף בסביבת הבית, תסייע עוד בהצללה על הבית בקיץ. בחורף, כאשר העלים נושרים, יוכלו לחדור קרני השמש לבית ולסייע בחימומו.
צבעים בהירים, לא רק בבגדים

הבעיה: משטחים כהים סופגים חום רב. כאשר קירות וגג  הבית צבועים בצבע כהה, הם מגבירים את עומס החום על הבית ובכך גם את ההשקעה הנדרשת בקירורו.

בדיקה מקדימה: בזמן תכנון השיפוץ יש לבחון אילו צבעים בהירים יוכלו להתאים לבית ולהעדיפם על פני צבעים כהים. בנוסף, מומלץ לבחון את האפשרות לצבוע את גג הבית בצבע בהיר או להצל עליו באמצעים שונים.

צבעים לבנייה ירוקה

צבעים בהירים

הפתרון:
צביעת חזיתות הבית. שיפוץ הבית מהווה הזדמנות נפלאה לצביעת קירות וגג הבית בצבעים בהירים. צבעים בהירים בשילוב הצללות מתאימות על חלונות הבית, מהווים פתרונות פשוטים ויעילים בחיסכון ניכר בהוצאות המיזוג והגברת תחושת הנוחות בבית. מידע נוסף על נושא צבע הקירות והגג ואלמנטים נוספים אשר יכולים לשמש בצמצום החום הנובע מחשיפת הבית לשמש, ניתן לקרוא במאמר "איי חום עירוניים: מכה חמה"
גג ירוק. פתרון נוסף הוא הפיכת הגג לגינה ירוקה. מידע נוסף על גינון על גגות, ניתן לקרוא במאמר "גג ירוק – נווה מדבר עירוני"

 

צו השעה וחיסכון לכיס

הבעיה: מים רבים מתבזבזים בבית במהלך שימוש יום יומי וכתוצאה מדליפות בצנרת שאינן מטופלות. בנוסף, ברוב הבתים לא משתמשים במי המזגנים הנוצרים בזמן הפעלת המזגן.

בדיקה מקדימה:

על מנת לאתר דליפות בצנרת, יש לסגור את כל הברזים בבית ולבחון את שעון המים. באם השעון מראה על צריכה, סימן שקיימת דליפה, בה יש לטפל בהקדם.
בתוך הבית, יש לבחון את כמות המים המתבזבזת בהדחת האסלה, במקלחת ובברזים. כמה זמן את מקדישים למקלחת בכל יום? כ-10 דקות? פתחו את ברז המקלחת ל-10 דקות ומלאו דלי מים. שימו לב בכמה מים אתם משתמשים בכל מקלחת והכפילו במספר הנפשות הגרות בבית. ניתן לעשות את אותה הבדיקה לברזים בבית ולבחון את כמות המים הנצרכת לכל שימוש. בסיום הבדיקה, ניתן להשתמש במים להשקיית הגינה, או לניקיון הבית. באסלה מומלץ לבחון את האפשרות להחליפה לאסלה בעלת מנגנון הדחה דו-כמותי, או פתרונות נוספים פשוטים יותר.

חסכון במים

חסכון במים

הפתרון:
אמצעים לחיסכון במים. בשוק קיימים מגוון ראשי ברז ומקלחת בעלי מגביר לחץ מים היכול לחסוך כ-30% מצריכת המים. בשירותים, החלפת מנגנון ההדחה להדחה דו-כמותית יכולה לחסוך עשרות ליטרים של מים ביום. למי שמעוניין בפתרון פשוט וזול לחיסכון במים בשירותים, ניתן להכניס בקבוק מים למיכל ההדחה על מנת לצמצם את כמות המים במיכל. בנוסף, בתוך מנגנון ההדחה קיים בורג הקובע את כמות המים שתתמלא במיכל. סגירת הבורג, תצמצם את כמות המים במיכל, וכך את כמות המים המשמשת לכל הדחה.
מי מזגנים. המים הנוצרים בזמן הפעלת המזגן, יכולים להגיע לעשרות ליטרים ביום. ניתוב מים אלו להשקיית הגינה, יכול לספק גינה ירוקה ופורחת, ללא שימוש במים מהברז.
דוד המים החמים. פתרון נוסף שיש לשקול בזמן שיפוץ הבית הוא קיצור המרחק בין דוד המים חמים למקלחת. ככל שהמרחק גדל, כך מתבזבזים יותר מים עד להגעת מים חמים למקלחת. כמו כן יש לדאוג לבידוד הצנרת המובילה מים חמים מהדוד למקלחת, על מנת למנוע איבוד חום.
מים אפורים. התקנת מערכת למחזור מים אפורים אינה מאושרת עדיין לשימוש בבתי מגורים. אולם, חקיקה בנושא הולכת ומתקדמת. באם הינכם מתכננים לבצע שיפוץ של מערכת האינסטלציה בבית, שיקלו להפריד בין השירותים לשאר הכיורים, מקלחות ומכונת הכביסה. כך תוכלו בעתיד לחבר מערכת לשימוש במים האפורים להשקיית הגינה או להדחת האסלות בבית.


גינה ירוקה וחסכונית במים

הבעיה: תחזוקת הגינה דורשת שימוש במים רבים.

בדיקה מקדימה: בתכנון השיפוץ, ניתן לבחון כיצד ניתן להפוך את הגינה לפורחת כל השנה, וחסכונית במים. יש לבדוק אילו צמחים נחשבים לחסכוניים במים (רשימה של צמחים אלו מופיע באתר משרד החקלאות) וכיצד לחסוך בשימוש במים להשקיה.

גינה חסכונית

גינה

הפתרון:
צמחייה מקומית. שיתלו צמחיה מקומית וחסכונית במים. שילוב של מגוון מיני צמחים הפורחים בעונות השונות תאפשר לכם לקבל גינה פורחת כל השנה, תוך חיסכון ניכר בהוצאות הגינון וההשקיה. גינה המכילה מגוון צומח מקומי גם תמשוך בעלי חיים מקומיים כגון צבים, קיפודים וציפורים, אשר יעשירו את הנאתכם מהגינה.
השקיה אוטומטית. התקינו מחשב השקיה ומד לחות בקרקע. כך תתבצע השקיה של הגינה, רק כשהצמחים זקוקים למים.
ניתוב מי מזגנים. נתבו את מי המזגנים ישירות להשקיית הגינה. לחילופין, ניתן לבחון מערכות אוטומטיות פשוטות לשימוש במי מזגנים להשקיית הגינה.

 

הכנסת אוויר צח לבית

הבעיה: מחקרים רבים מראים את הקשר בין חוסר אוורור מתאים בבית ובמשרד לבין עייפות במהלך היום ולבעיות בריאותיות שונות. בעיות אלו יכולות לכלול אלרגיות ואסטמה אצל ילדים.

בדיקה מקדימה:
כמה מהחדרים בבית מאווררים ברמה מספקת? האם ישנם חדרים ללא חלון אחד לפחות? כמה שעות ביום חלונות אלו פתוחים, ואם הם לא פתוחים, מדוע?
כמו כן, רכישה והתקנת מד פחמן דו חמצני (CO2) בבית יראה לכם את רמות ריכוז הגז בבית. רמות גבוהות של  CO2 ורמות נמוכות של חמצן בבית, מצביעים על בעיה שיש לטפל בה במהלך השיפוץ.

אוורור יעיל

אוורור

הפתרון:
אוורור. בנוסף להתקנת מד CO2 שיכול להתריע על רמות חמצן נמוכות מידי, ניתן לנצל את השיפוץ להתקנת ונטה בחדרים הפחות מאווררים בבית. כיום קיימים בשוק ונטות בגדלים שונים ואף מוצרים המשלבים אוורור עםשרוול אור. אלו מאפשרים הכנסת אור ואוויר טבעי לחדרים ללא חלונות.
פיתחו חלון. שימו לב! הפתרון הפשוט ביותר לאוורור הבית, הוא פשוט לפתוח חלון! בידקו מה מונע מכם לפתוח חלון בבית? האם זהו רעש מהרחוב? זיהום אוויר בחוץ, או מזג האוויר החם? לכל אחד מגורמים אלו פתרון חלקי או מלא, שניתן ליישמו גם בתהליך השיפוץ.

 

חידשתם? חסכתם!

הבעיה: חשבון החשמל בגין שימוש במכשירים חשמליים ותאורה בבית מהווה חלק מרכזי בהוצאות הבית.

בדיקה מקדימה:
מכשירי חשמל. על כל מכשיר חשמלי מצוינת יעילותו האנרגטית. או במילים אחרות, כמה חשמל הוא צורך להפעלתו. הדירוג נמצא בטווח שבין A (הדרגה הטובה ביותר) ל-G (הדרגה הגרועה ביותר). בידקו את הדירוג האנרגטי של המכשירים בביתכם. אם החלטתם לרכוש מכשיר חשמלי חדש, בידקו את דרגת היעילות האנרגטית שלו, לפני הרכישה. מידע נוסף על הדירוג האנרגטי של מכשירים וצריכת החשמל שלהם, ניתן למצוא באתר משרד התשתיות לאומיות.
תאורה. כמה מהנורות בביתכם הן מסוג נורות ליבון רגילות וכמה מהן נורות חסכוניות באנרגיה?

הפתרון:
תאורה. לפני השיפוץ, התייעצו עם האדריכל בנוגע לתכנון תאורה יעילה וחסכונית בחדרים, תוך שימוש מרבי באור טבעי.
גלאי נוכחות. שיקלו התקנת גלאי תאורה בסלון ובאזורים בהם מתרחשת מירב פעילות הדיירים בבית. גלאים אלו מזהים נוכחות בחדר ומכבים את האור בצאתכם. בנוסף, ניתן להתקין תאורה סולארית הכוללת גלאי תנועה, בחצר ובחניית הבית. זו תחסוך עוד בהוצאות החשמל.
ניקוי קולט השמש של הדוד. נקו את קולט השמש של דוד המים החמים. ניקוי הקולט בצורה שוטפת, ישפר את יעילותו ויחסוך את הצורך בחימום מים באמצעות החשמל.

חברת אקו סיטי מאמינה כי ניתן למנף את פרויקט תמ"א 38 להגברת היעילות האנרגטית של הבניין על ידי שיפור בידוד מעטפת המבנה והתקנת מערכות לחיסכון במים וחשמל. המאמר המחיש כיצד באמצעות תהליך תכנון וביצוע נכון ברמת הדירה או הבית הפרטי ניתן לשדרגם משמעותית מבחינה סביבתית ובריאותית תוך יצירת חיסכון כלכלי לטווח ארוך. כמובן שבחידוש של מבנה שלם ניתן להגיע לתוצאות טובות יותר.
לפרטים נוספים ויצירת קשר לחצו כאן.